Sabtu, 6 Disember 2008

photogenic panorama?

tetarik ngn posting bakrihfizhisham..

huhuhu..

aku ske tajuk bak.. aku ke ape yg bak sampaikan.. aku nak tambah sket jer.. sbb nak ulas panjang2 mmg aku x reti... aku baru je dalam bidang fotografi nih.. kalau baby tuh.. x pandai berjalan lagi.. warranty kamera pon panjang lg. ade beberape bulan lg... kalo nak bandingkan ngn fotografer2 lame maybe dorg ckp laen...

bak cakap gamba yg diambil d luar negara lagi cantik dr ambik dalam malaysia.. even point n shoot randomly kat oversea trus gamba jadik lawa.... btol.. awal2 aku cakap kat bak maybe scenery kite xbest.. sbb pe xbest, sbb kite x plan the whole environment. kite x plan semue... macam contoh kalau shoot gamba old town.. agak2 kite dapat x gmba lawa.. pe yg aku rase

1. sbab kite pnye architecture cedok architecture luar. so, bile dah cedok, even kalo preserve camne pon environment die jadik laen... misal kalo ade 1 building nih cun gile.. tgk2 kat seblah ade stinggan la, ape la.. macam2.. macam rojak dah.. macam phonebooth london.. kalau kat london bile kt shoot mesti cantek sbb bende tuh mmg asal sane.. environment die pon kene ngn phonebooth tuh. ade salji, macam2 lagi. even building dkat2 dgn phonebooth tuh mesti blend dgn phonebooth tuh.. cbe kat kuala kangsar ade gak phonebooth ala2 london tuh. tgk kat blakang die ade ape? replika kapal terbang la, macam2.. sumer x kene.. maen balun jer...

2. sbab kite x plan our environment.. macam. terime je ape yg masuk, ade bende br je.. wau. canggih2.. masuk2... jadik la macam kampung malaysia.. x well planning.. cube kalau kat oversea, even kampung pon jalan die stret je, pokok2 pon dtanam tepi2 jalan.. snang nak dapat scene2 yg cantik2.. kalau kite balik kpg.. cbe ambik gamba jalan.. agak2 pe yg dapat? tepi ade keai runcit.. kdai runcit tuh bole jadik lawa kalau die plan btol2. maksud aku kedudukan die.. ni seblah kdai runcit tuh ade pondok telefon.. bkan seblah, depan sikit, cam xde kordinat yg btol. men bubuh jer..

3. sbab iklim kite? iklim pon aku kdg2 men pranan gak.. sbb white balance dalam kamera.. kalo kite set auto, mesti gmba salu xbest je.. kadang2 ok. sbb aku pon white balance pakai auto jer.. 400d melimitkan penggune dalam white balance pnye setting.. maksud aku xleh nak tgk brape kelvin... kalo ikutkan mungkin sbb kamera nih bkn dicipta kat malaysia. so, preset die pon salu best je, ngam ngam soi je ngn iklim dorang kot? sbb kite kalo x maen2 ngn white balance nih gmba sure warm jer..


ni ape yg aku rase.. even baru2 ni aku g oliday, n slalu kalo oliday org akan expect gamba2 lawa.. dr awal pegi aku da bajet aku x dapat gmba2 lawa.. sbb pe, sbb aku rase nak dapat gmba2 lawa kne ade perancangan yg betul br leh shoot... klau takat jalan2 nak shoot2 mmg hampeh la... last2 ape yg dapat dr oliday? gamba gajah.. anak ayam... hahahahaah.... nak gamba scenery, gamba yg tunjukkan tmpat2 oliday tuh, haram x lawa.. ade pon aku segan nak uplod, sbb gmba yg terlampau biase n xde special pon nak tunjuk...
kire xde umpphh lah...

kalau bak x post tajuk tuh mmg kite x prasan pon.. btol.. thx bak..
kalo ikutkan malaysia ni da banyak dah designer2 yg gempak2, planner2 yg gempak2, arkitek yg gempak2, tp dorang kadang2 x prasan pasal environment kite yg x photogenic. kadang2 bile design kite terlupe pasal bende2 detail yg kecik2 macam tong sampah, parking, pondok telefon.. atau kite mmg x ambik kisah pon pasal detail2 yg kecik2 nih... even kalau design, skarang nih.. sume org nak design yg canggih, building nak hitech2, bentuk pelik2.. tp lupe kadang2 site kat kampung la.. macam2.. macam kalo jadik fotografer pon, susah nak shoot perspective yg menarik tuk building2 tuh..untuk building mmg lawa tp maksud aku dgn context skali.. huhuhu..

6 ulasan:

hatim AR berkata...

meh dtg dublin!asek ujan je amek gamba pon xleh haha.aku nk gi manchester 27 aribln.jgn jeless!!!

AkuKopiKauSiapa? berkata...

mengenai ko ckp plan tuh..betull.
aku pergi jalan-jalan..dan melihat pon mmg mcm tu..
kirekan..macam bile letak satu bende tu.sbg contoh. bus stop, die mcm tak match dengan keadaan sekeliling. so bus stop tu jadi bodoh. mcm futuristik gile, tapi tak mengikut theme town tu sendiri. kalu uia kan ikut theme, kan cantik.huhu.

tapi aku rase lebih dekat pengaruh iklim la. ntah apesal ntah..aku pon pelik.huhu

sliparjepunkecik berkata...

hatim :

hahah..x jeles pon.. smentare ko lua malaysia nih snap la gmba banyak2.. hohoho

akukopi :

huhu.. tu lar.. dorang lg pentingkan form mende tuh. maksud aku x pikir detail. x pikir impak mende tuh ngn sekeliling..

Aisyah berkata...

haha.. btul2.
kitorg kat landscape ni pun gitu gak.. ble wat design je, kena cari genus loci dulu. mmg btul kat msia ni, sjarah ataupun cam spirit of a place dah kurang dihargai.. kite cam mengejar moden dn pembaharuan tp sbnrnye kt meniru gaya luar.. pdhal malaysia pun ade kecantikkannye sbnrnye... org luar masuk m'sia nak tgk m'sia..bkn nak tgk negara diorg..

Adlan berkata...

mantap betul teknik fotografi ko..

tapi kalo nak design tong sampah, tu kena bagi industrial designer la.. takkan la akitek nak wat tongsampah.. ape kelas.. haha

sliparjepunkecik berkata...

yup2.. masalah skang lan.. industrial dsigner pon hebat2 sangat.. tong sampah pon jadik hi tech sgt. sumer idea laen2. x seswai ngn kontex. smpai ade kdg2 tong smpah lg menarik. hahah